A GIOCONDA TEN XEMELGA



Levaba a friorenta de tres séculos e medio nas coleccións reais que deron forma ao Museo do Prado, pero só agora os técnicos e conservadores da pinacoteca descubriron que a 'Gioconda', que se expuxo no seu día como de autor descoñecido e que permanecía arrumbada nos almacéns, non é unha mera copia banal. Moi ao contrario, trataríase dunha réplica moi especial realizada no taller do propio Leonardo dá Vinci e moi próxima no tempo á orixinal que atesoura o Louvre, datada entre 1503 e 1506.

Así o puxo de manifesto o profundo estudo que realizaron os conservadores do museo tras retirar parte dunha capa de pintura que escurecía todo o fondo do lenzo. Segundo os técnicos, a copia da 'Gioconda' de Leonardo podería ser obra dun dos discípulos directos do xenio italiano.

Desvelada esta investigación por 'The Art Newspaper', esta publicación xulga como «moi posible» que o asistente de Leonardo coñecese á modelo. Aventura que ata puido haber estado presente cando ela pousou para o orixinal que pintou o xenio toscano. Aínda que con todas as cautelas, a autoría atribúese a Andrea Salai, pintor que se sabe estivo no estudo de Leonardo a partir de 1490 e que probablemente se converteu no seu amante». Outro posible autor sería Francesco Melzi, que traballou con Leonardo ao redor de 1506.

Os conservadores do Prado creron durante moitos anos que o autor da 'Gioconda de Madrid' era un descoñecido copista flamenco ou holandés. Unha tese baseada no feito de que o soporte da pintura, unha táboa de carballo, non era habitual entre os artistas florentinos, que preferían a nogueira. Só a técnicas máis avanzadas permitiron comprobar que a táboa da copia era en efecto de nogueira e non de carballo, como se cría.

Foi Ana González Mozo, do gabinete técnico da pinacoteca española, quen difundiu os achados durante un congreso celebrado na National Gallery de Londres, coincidindo coa gran mostra que o museo londinense dedicou ao xenio italiano, 'Leonardo dá Vinci, pintor da corte de Milán'.

Apuntou que o discípulo de Leonardo que a pintou estivo moi atento ao traballo do mestre e que puido ir «documentando» os avances daquel mentres realizaba un dos maiores fitos da historia da pintura universal. Para sorpresa dos expertos, o estado de conservación desta 'madonna' do Prado é ata mellor que o da 'Mona Lisa' do Louvre.

A restauración desta 'Gioconda bis' abordouse con motivo da exposición que o museo parisiense acollerá entre o 29 de marzo e o 25 de xuño ao redor da 'Santa Ana' de Leonardo. Está previsto que a 'revitalizada' peza do Prado viaxe a París para exhibirse na mostra xunto á 'Gioconda' orixinal, aínda que antes presentarase en público no Prado o 21 de febreiro. Mentres tanto, os especialistas seguen quitándolle a capa de pintura engadida para que se mostre en todo o seu esplendor.

Comentarios

Entradas populares de este blog

CARAPUCHIÑA VERMELLA (Versión políticamente correcta)

A MULLER RURAL GALEGA: UN RELATO DE 1890

PAZ GARCÍA-PORTILLA GONZÁLEZ. ÚNICA CATEDRÁTICA DE PSIQUIATRÍA EN ESPAÑA